En saksbehandler i Aktiv kommune skal i hovedsak kunne gjøre følgende oppgaver:
- motta og behandle søknader om leie, herunder:
- godkjenne søknader som er OK
- avklare og/eller justere søknader om nødvendig (i dialog med søker)
- avslå søknader – gitt prioriteringsliste, utleiereglement etc.
- opprette arrangementer og/eller faste tildelinger (og en skjelden gang også interntildelinger) i forbindelse med søknader eller henvendelser
- bestemme om leieforholdet skal være gratis eller koste noe
- avgjøre om informasjon tilknyttet arrangementet skal være offentlig tilgjengelig, eller om arrangementet skal være et lukket/privat arrangement
- Avhengig av hvordan din kommune velger å organisere det; så kan det være aktuelt for saksbehandlere å:
- opprette og beskrive nye leieobjekter (rom, anlegg, utstyr etc),
- opprette og vedlikeholde sesonger (bestemme rammetid)
- opprette og vedlikeholde informasjon om lag/organisasjoner; inklusiv:
- opprette og vedlikeholde delegater i organisasjoner
- kontrollere eventuelle fakturagrunnlag før de oversendes til økonomisystemet i din kommune
For nye kommuner – bistand til å komme i gang
For at du (som saksbehandler) skal komme i gang med å utføre de oppgaver som er nevnt ovenfor, så tilbyr samarbeidskommunene i Aktiv kommune (Stavanger, Bergen, Ålesund og Øygarden) følgende opplæring og opplæringsmateriell:
- Stavanger kommune tilbyr en kursdag med opplæring av saksbehandlere. Til dette er det blant annet utarbeidet en powerpoint-presentasjon som dere får tilgang til i etterkant av kurset.
- Superbruker i din kommune får tilgang til «Aktiv kommune – Brukerforum» sin konto i Teams- (Stavanger inviterer deg som gjest). Superbruker kan klikke her for tilgang til Teams-brukerforumsidene. Dersom din kommune ikke bruker Teams, så vil superbruker likevel kunne få tilgang til denne informasjonen; enten som Teams-gjest (og du benytter «Nettleser»- tilgang i Teams), eller at dere får tilsendt aktuelle dokumenter etter å ha kontaktet Stavanger kommune (Helpdesk : aktiv-kommune@stavanger.kommune.no )
- Omtale av de mest brukte saksbehandleroppgaver (nevnt ovenfor) er tilgjengelig som innlegg i via denne nettsiden
- Du vil via din kommunes superbruker for Aktiv kommune (se superbrukersidene til Aktiv kommune) kunne få tilgang til et nettverk av saksbehandlere/superbrukere (Brukerforum for Aktiv kommune). Denne er i skrivende stund (juli 2020) ikke kommet helt på plass, men vil få sin form i løpet av året.
Før oppstart: Nødvendige forberedelser i systemet
Før selve utleievirksomheten kan starte, må systemet settes opp med nok informasjon. Både superbruker/administrator (se «Aktiv kommune – Brukerforum») og saksbehandler må gjennomføre noen minimumsregistreringer i systemet før systemet kan settes i ordinær produksjon/drift. Dette vil Stavanger kommune kunne hjelpe dere med – eller dere kan kontakte andre superbrukere i andre kommuner.
For saksbehandler er det følgende punkter som må gjennomgås – helst i opplistet rekkefølge. Hvordan dette gjøres er beskrevet i deltalj på Teams-sidene til Aktiv kommune. Her gjengis bare stikkordene av de temaene som er beskrevet på Brukerformumsidene; det vil si hvordan saksbehandler kan legge til og endre:
- organisasjoner (lag, grupper)
- aldersgrupper
- målgrupper
- aktiviteter
- ressurskategorier
- fasiliteter
- sesong- og rammetider
- ressursgrupper (bygg/anlegg)
- utleieobjekter (ressurser)
- bilder eller dokumenter tilknyttet et utleieobjekt (en ressurs)
Hvordan behandle søknader i Aktiv kommune?
Som saksbehandler kan du ta i mot, behandle og følge opp søknader som kommer inn. De følgende sider forklarer og viser hvordan søknadsbehandlingen foregår:
- Hvordan behandle innkomne søknader?
- Hvordan kansellere/avlyse bookinger på grunn av uforutsette hendelser i et bygg/anlegg?
- Hvordan endre en eksisterende tildeling?
Hvordan komme i gang med fakturering?
I Aktiv kommune er det mulighet for å kunne ta betaling for utleie. Flere kommuner tar ikke betaling for utleie i det hele, mens andre kommuner ønsker å ha muligheten for at (noen typer) leietakere/leieforhold må betale for leien.
Ta kontakt med driftsleverandør (Stavanger kommune) dersom du ønsker å få tips og veiledning til hvordan din kommune kan komme i gang med betaling/fakturering via Aktiv kommune.